fredag 5. oktober 2012

Lappeteppet til Thale ferdig! Og gjenbruk av gammelt quilta teppe!

I går ble jeg ferdig med teppet til Thale :)


Ingvar og Thale holder opp teppet mens jeg fotograferer. Og da får dere et lite inntrykk av størrelsen på teppet. Ingvar er jo som dere ser blitt utrolig stor for alderen. Ca 180 høy og bare 7 år!!!!

På baksiden har jeg brukt et dynetrekk jeg fant på nærbutikken for 79,-. Teppet er quilta på enkelt vis som de forrige teppene med loddrette sømmer på tvers av teppet som følger sømmene på fremsiden. Klikker du på bildet blir det større og du kan se quiltingen bedre.

Inni har jeg brukt et gammelt quilta teppe fra USA. Jeg hadde egentlig kjøpt et annet teppe på Ebay, men selgeren sendte meg feil teppe. Siden teppet var så gammelt og slitt, fikk jeg det gratis i tillegg til det jeg egentlig kjøpte. 
Nåvel, teppet er egentlig nydelig. Det har i hvert fall en gang vært nydelig. Teppet er antagelig håndquilta og det må ha vært et formidabelt arbeid.


Mønsteret blir på amerikansk kalt: The Double Wedding Quilt Pattern. 
Ringene symboliserer gifteringene og slike tepper er vanlig å gi bort i bryllupsgave i USA. Rart å tenke på at noen kanskje en gang for lenge siden, fikk dette teppet i bryllupsgave. Mønsteret har sin opprinnelse helt tilbake til begynnelsen på 1900-tallet.
Men som dere ser var teppet fullt av hull og veldig tynnslitt. Det var rett og slett helt umulig å redde dette teppet.


På baksiden ser dere quiltemønsteret tydelig. Jeg tror at alle disse sømmene er quiltet for hånd. Quilting vil si at man syr sammen to eller flere lag med stoff etter et bestemt mønster. Om du syr sammen et lappeteppe med et annet lag og bare syr sammen lagene rundt ytterkantene, er det med andre ord ikke quilta. Fordelen med quiltingen er at lagene   blir sydd fast til hverandre, de er ikke løse inni. Var det forståelig? :)

Lappetepper handler tradisjonelt om å bruke om igjen stoffer eller å utnytte avklippet. Så denne gamle quilten har fått gjort nytten sin. Nå er det blitt for inni teppet til Thale.
:)

3 kommentarer:

  1. Veldig fint teppe.
    Syånden min har dabba litt av; no er maling det går i. ;)
    God helg!

    SvarSlett
  2. Gratulerer med nytt teppe! For en jobb, det var jo så stort, og kjempeflott!
    Tålmodighetsprøve det med quilting vil jeg tro ;)

    Takk for innføringen i hva quilting er :)

    Klem Tessa.

    SvarSlett
  3. Så fint teppe! Mamma håller på med quilting så jeg vet hvor mye jobb som ligger bak det.Du er så flink.Teppe fra usa er også veldig fint (eller var:) det finns ingen som kan quilte som amerikanerne.
    Jeg har så smått begynt og blogge litt. Har värt sykemeldt i 5 mnd og venter på utredning både hos reumatolog og utredning om jeg har ME
    Har alle symtomer på ME og har veldig lite ork, men man må jo forsöke og leve litt også.
    Håper vi kan oppta kontakten lite for jeg liker deg veldig gott og syntes du er ett veldigt fint menneske.
    Klem fra Rachel

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails