onsdag 9. oktober 2013

Sokker strikket sidelengs!

Thale hadde lyst til å lære seg å strikke sokker. Hmmm...
Jeg som ikke kan fordra å strikke med fem pinner.
Et lite søk i Garnstudio sitt mangfoldige mønsterlager ble redningen.
For man kan strikke sokker sidelengs. Se det kan jeg like :)
Dermed lærte både Thale og jeg noe nytt.
Dette ble mine sokker.
Jeg brukte dette mønsteret.
Jeg valgte å strikke glattstrikk i stedet for rillestrikk på foten.
Jeg la også opp færre masker, for ellers ville det blitt knestrømper.


Det gikk ikke helt knirkefritt å følge mønsteret.
For å få fin tå, strikker man avkortinger ut mot tåa.
Dvs: Annenhver gang man strikker ned mot tåen, strikkes det ikke over alle maskene 
men snur når det gjenstår et visst antall masker.
På første sokken fulgte jeg mønsteret, jeg lot det stå igjen 10 masker annenhver gang.
Resultatet ble eller merkelig, se venstre sokk på bildet under.


På neste sokk strikket jeg slik:
På annenhver pinne strikket jeg alle maskene.
På de andre pinnene byttet jeg på å snu arbeidet når det stod igjen henholdsvis
8 og 6 masker. Sokk til høyre under.
Det ble mye penere.


Men den første sokken måtte jo reddes. Det var helt uaktuelt å rekke opp igjen.
Det har jeg ikke tålmodighet til :)
Løsningen ble symaskina. 
Siden sokken var mer enn stor nok kunne jeg klippe bort hele den rare tå-dutten.
Først sydde jeg en rettsøm, så klippa jeg bort dutten, 
til slutt sydde jeg en omgang med sikksakk.


Det ble da ikke så verst til slutt :)



Hælen strikkes enkelt ved økninger og fellinger.


Alt i alt en genial måte å strikke sokker på.
Og ikke minst få brukt opp garnrester.
Jeg brukte garnrester fra denne genseren, 
Merinoull med innstrikket gulltråd + mohairgarn. 

Dette ble Thale sine sokker.
Veldig bra for en nybegynner i strikking :)
Thale brukte dette mønsteret og gjorde ingen endringer.



:)

1 kommentar:

  1. Så morsomt at det går an! :-)

    Enig med deg at din egen tåvariant var finere ;-) Men med så fin kant øverst, vil nok den fange oppmerksomhet hos dem som ser den!

    Ha en god og varm høst med fine sokker! :-)

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails