tirsdag 22. april 2014

Retro hårbånd!

For english readers, there is a translate box in the top of the sidebar!

Jeg hater virkelig å fryse på ørene. 
Nå om våren kan vi ha virkelig fine soldager her ute på øya, 
men gjerne kombinert med kald vind.
En slik kald men solrik påskedag, fant jeg frem solstolen min.
Og der lå jeg og slikket sol.
Ja det var bare ansiktet som slikket sol.
Resten av kroppen var tilbørlig kledd, kanskje litt kald om ørene...
Det var da jeg kom på at jeg kunne lage hårbånd av jerseystoffrestene.
Retro hårbånd.


Det er superenkelt å lage slike hårbånd.
I all fall hvis man gjør det så slumsete og fort gjort som jeg gjorde det denne gangen.
Av og til må det bare gå litt fort for seg... :)
Jeg tok utgangspunkt i det som var igjen etter at jeg gjorde om en bomullsunderkjole til singlet 
(ja jeg finner på mye rart).
Jeg hadde en "tube" på ca 57 cm gange 18 cm.
Jeg delte den i to på langs.
Så sikksakket jeg sidene slik at jeg fikk to doble remser.
Jeg valgte sikksakksømmen fordi den er elastisk.


Sikksakksømmen ga en fin boblete effekt langs kanten.
Det ser du hvis du dobbeltklikker på bildene et par ganger.
Jeg la remsene i kryss.

Så brettes den ene remsen over den andre.

Jeg sikksakket alle endene sammen.

Rettsiden ser ikke så verst ut.

Retro hårbånd ferdig!


Her sees godt at sikksakksømmen ble en fin og helt utilsikta effekt :)


Dette var så gøy, så jeg laga et til av stoffrestene etter genseren jeg har på.
Her laga jeg remsene litt smalere.
Jeg klippa to remser 57 cm lange og 10 cm brede.
Sy hver remse sammen på langs.
Så stryker du remsen slik at sømmen blir liggende midt under.
Sy sammen remsene slik jeg gjorde med den rosa.
Når du tar på båndet, danderer du slik at sømmen vender ned.



:)

4 kommentarer:

  1. Koselig hårbånd å se til, og praktisk i tillegg. Vinn/vinn det.

    SvarSlett
  2. Så smart patent. Fint ble det også. :) imponeres stadig av hvor flink du er til å dokumentere steg for steg. Selv så blir jeg for oppslukt av det jeg holder på med, og glemmer følgelig både tid og kamera

    SvarSlett
  3. Glemte forresten å kommentere 40-talls kjolen din. Synes den ble veldig flott. Men imponeres mest av at du syr den to ganger. Vet at flere syr i lerret, noe jeg har vurdert når jeg skal sy i silke. Men så var det tålmodigheten da. :)

    SvarSlett
  4. Those are great headbands; I like them both!

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails