torsdag 4. april 2013

Tutorial oppdatert: Stretch-kjole med innsnitt!

Dette er en tutorial på hvordan du kan sy en kjole ala Rockekjolen jeg har på bildet, 
ved å tilpasse dette mønsteret fra Stoff&Stil. Kjolen kan syes i isoli, strechvelour, frottè eller fleece. 
Husk at når du syr i stretch-stoffer, må du sy med stretchsømmer og bruke nål 
for stretch-stoffer. 
Rockekjolen er sydd i isoli.Snittet jeg har brukt på denne kjolen er 
det jeg har brukt aller mest. Kjolen har empireliv som passer de fleste damer. 
Spesielt når du har litt litt former. Innsnittene under brystet og empirelivet gir 
inntrykk av at du har en midje, en fasong.
Man får rett og slett en linje som er smalere enn brystmålet og hoftemålet.
Det liker vi :)
NB! Hvis du dobbeltklikker på bildene blir de større og det blir enklere å se detaljer.


Jeg skal sy en kjole i korallfarget stretchvelour/chenille så derfor starter jeg med 
noen vise ord om dette deilige stoffet.
Stretchvelour har en oppover-retning og en nedover-retning. 
Når du stryker hånda over stoffet, kjenner du at det er mykt å stryke ene veien. 
Stryker du motsatt vei, kjenner du at det lugger. Holder du to stoffbiter opp mot lyset 
som vender i hver sin strykeretning, ser du at de har forskjellig farge. Holder du det slik 
at det blir mykt når du stryker oppover, vil stoffet ha sterkere farge enn om du holder 
det motsatt vei.


Dette er viktig å huske på når du klipper ut delene, for hvis forstykket vender en vei 
og bakstykket vender andre veien, vil du få en fargeforskjell som vil vises godt på 
kjolen sett fra siden. Jeg legger mine mønsterdeler slik at det blir mykt å stryke 
oppover kjolen.
Jeg vil ha frem mest mulig av den fine korall-fargen.
 

Vi starter med bakstykket.
Legg mønsterdelene på vrangsiden av stoffet. 
Du må markere med kritt på stoffet og det vil du ikke ha på fremsiden av stoffet. 
Bakstykket har innsnitt i korsryggen for at kjolen skal sitte fint inn til svaien i ryggen.

Marker innsnittene ved å tegne med kritt over de små hullene.
Klipp ut bakdelen, fjern mønsteret og tegn opp strekene for innsnittene.

Så er det bærestykket sin tur.
Det aller første du må gjøre er å sjekke et par veldig viktige mål for at kjolen 
skal sitte fint. Så her kommer et bilde av den ferdige kjolen for å vise hvilke mål 
du må ta. Du må måle fra skulderen og ned til bringemålet under brystet (det prikkete båndet). 
Målet skal taes som luftmål, du skal ikke legge målbåndet inn under puppen. 
Da blir målet feil. Dette er viktigere jo større byste du har.
Hvis denne kjolen ble sydd til en person som hadde samme mål som sømbysten min, 
ser dere at bringemålet (målbåndet) på kjolen er kommet tre cm for langt ned.
Dette målet MÅ du sjekke før du begynner å klippe i stoffet. 
Finn ut om målet på mønsterdelen stemmer med ditt mål, 
om du må gjøre det kortere eller lengre. Husk at hvis du må justere dette målet, 
må du justere skjørtemønsterdelen tilsvarende. 
Altså, hvis du må gjøre bærestykket kortere, må du gjøre skjørtemønsterdelen 
tilsvarende høyere. 
Videre må bringemålet stemme = vidden rundt brystet. 
Må du legge ut i vidden eller ta inn kjolen? Husk at om du må ta inn  kjolen, 
ikke ta inn for mye. Det er alltid enklere å sy inn et plagg enn å legge ut når 
mønsterdelene er klippet og sydd sammen.



Innsnittene på bærestykket.

Erfaringsmessig synes jeg innsnittene på dette S&S-mønsteret kommer alt for 
langt mot midten på bryststykket. Jeg synes det blir finest om innsnittet kommer på 
linje med brystvorten eller litt mot sidesømmen. 
Jeg måler fra sidesømmen til brystvorten, jeg får da et mål på 12 cm. 
Altså, innsnittet mitt skal ikke være lenger 
enn 12 cm fra sidesømmen. På S&S-mønsteret, er dette målet på 15 cm. 
Det betyr at jeg må justere innsnittet med 2 cm.


Så jeg flytter innsnittet et par cm ut mot sidesømmen. Jeg marker innsnittene med 
kritt på stoffet og klipper ut bærestykket.

Nå skal du klippe ut skjørtet foran. På mønsteret fra S&S er det innsnitt på 
skjørtet. Jeg synes disse innsnittene er helt unødvendige og blir bare klumpete. 
Spesielt om du syr med fleece. 
Vil du sy en kjole slik jeg pleier, fjerner du disse innsnittene slik.
Når du legger bærestykket (med innsnittene nålet inn) over skjørtedelen, 
vil livet på skjørtet være videre enn bærestykket.

Du bretter rett og slett inn den delen av mønsteret som stikker ut 
(om du tror du vil bruke innsnittene ved en senere anledning) eller klipper den bort.
Bredden på bærestykket skal være lik bredden på skjørtelivet.

Til slutt klipper du ut ermene. 
Jeg vil ha korte ermer på denne kjolen og klipper de ca 5 cm lange.

Vi begynner med å sy inn innsnittene på bærestykket. Sy etter krittstreken. 
Når du er ferdig med begge innsnittene må du kontrollere om det er like lang 
avstand mellom innsnittene og sidesømmen. Det er ikke fint hvis innsnittene blir 
skjeve i forhold til hverandre. Dette er fort gjort når du syr i velur, for stretchvelour 
kan være et lurt stoff å jobbe med. Ser du skjevheter bør du sprette opp sømmen 
og prøve igjen.


Begge innsnittene ferdig.
Press innsnittene mot midten.

Legg bærestykket mot skjørtedelen, rette mot rette.
Finn midten på bærestykket og midten på skjørtet. Marker med nåler.


Nål fast fra midten og ut til hver side. Press innsnittene mot midten. 
Om skjørtedelen er videre enn bærestykket, klipper du til og tilpasser dette nå. Se X.

Nå kan du sy fast bærestykket til skjørtedelen.


Ferdig fremstykke.

Nå skal du du sy innsnittene på bakstykket.
Følg krittstrekene.

Ferdig sydd innsnitt. Press innsnittene mot midten.

Bakstykket ferdig.

Sy sammen skuldersømmene. Sy i ermene. 
Hvordan du syr i ermene har jeg beskrevet i en tidligere tutorial som du finner her.
Når dette er gjort ser kjolen slik ut.
Nå skal du sy ermsømmen og sidesømmen på kjolen. 
Nål sammen først og bruk rikelig med nåler. 
Som sagt tidligere, stretchvelour er et lurt stoff. 
Begynn med å sy fra ermet og ned.

Da er hele kjolen sydd sammen. Det er nå du prøver den for å se hvordan den sitter. 
Må du sy inn noen steder? Du kan sy inn ved sidesømmene og ved innsnittene bak på ryggen. 
Et tips er å ta på kjolen på vranga. Få eventuelt hjelp til å markere med nåler 
der det er for vidt. Juster dette før du går videre til neste trinn.
På bildet ser du at fremstykket er kortere enn bakstykket.
Det må justeres nå.

Mål på begge sider fra bringemålet og ned til dit sømmen slutter.
På kjolen min er det den venstre sømmen (på bildet) som er kortest. Den måler 72 cm.


Jeg markerer på den høyre siden med en nål på 72 cm.

Så finner jeg frem mønsterdelen for skjørtet igjen og legger denne oppå kjolen slik at nerkant på mønsterdelen ligger på 72cm-merket på begge sider.


Så klipper jeg etter mønsterdelen.
Nå er skjørtet like langt i hver side og skjørtet har fått en fin og jevn kant.

Nå kan kjolen legges opp. Jeg pleier å legge opp med tvillingsøm.
Det neste er å sy ribb på ermene og i halsåpningen.
Jeg begynner med ermene.
En tommelfingerregel er at ribben skal måle entredjedel av vidden på armåpningen.
Min ribb er 5 cm bred.


Sy sammen endene på ribben så du får en ring.
Brett den sammen vrang mot vrang (rettsiden ut) og nål den fast utenpå ermet. 
Sømmen på ribben mot sømmen på ermet. Nål fast ved sømmen og oppå ermet.


Begynn å sy fra armhula. Strekk ribben når du syr slik at den blir like lang som 
ermet som ligger inni.

Ermet ferdig.

Hvordan du syr ribben i halsåpningen kan du se i denne turtorialen.
Her er min kjole ferdig.
Nå skal den bare dekoreres.
Angående dekorering.
Husk at det er helt greit å bli inspirert av andres produkter.
Men unngå å kopiere. Prøv å lage dine egne uttrykk.


Lykke til med kjolesøm!

Om noe skulle være komplett uforståelig eller det minst uklart, spør i vei i kommentarfeltet eller send en epost.
:)

7 kommentarer:

  1. Så spennnende! Har selv sydd S&S kjolen, uten særlig hell. Ser ut til at jeg kan plukke opp et sytriks eller to her, skal følge med!

    SvarSlett
  2. Så mange flotte tips du gir! Tusen takk! Har kjøpt dette mønsteret, men har enda ikke forsøkt meg på det. Kanskje like greit, så kan jeg forsøke å ta hensyn til tipsene du gir.
    Riktig god helg :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk, dette blir morsomt å prøve. Jeg har sydd en hettekjole i fleece etter dette mønsteret tidligere, men den ble ikke akkurat slankende for å si det sånn. Neste gang skal jeg prøve å ta vekk innsnitt i skjørtet.
    Men, størrelsen på ermribben? Entredjedel av ermåpningen blir ikke den ribben trang?
    ;o)

    SvarSlett
  4. Å du så grei du er!! Har også kjøpt dette mønsteret ..og prøvd uten noko særlig godt resultat.. Skal prøve igjen - og følger dine råd- hadde jo vore så moro om en fekk det til å bli ett plagg som kunne brukast ;o)

    SvarSlett
  5. Til Anonym:
    Jeg pleier å gå ut fra 1/3 dels regelen og det funker fint. Men du kan jo også klippe en remse med ribb og holde den rundt armen din, så får du det akkurat så stramt som du vil ha det. :)

    SvarSlett
  6. Veldig fin kjole, og veldig flott beskrivelse av fremgangsmåten du gir her. Jeg har lenge drømt om å sy meg kjole og nå ble jeg virkelig inspirert til å gå våren i møte i selvsydd kjole.
    Takk for mange gode tips du gir i bloggen din.
    Ellen

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett

Det er veldig koselig om du legger igjen en kommentar:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails